Friday, February 28, 2020

ඉස්ලාමයේ ඉතිහාසය - 3 (දිව්‍යමය පණිවුඩය​)



මුහම්මද් නිදහස් කාලයක් ලැබුණු විට මක්කා නගරයට කිලෝමීටර 3-4 පමණ දුරින් පිහිටි කන්දකට ගොස් හුදෙකලාව කල් ගත කිරීමට පුරුදු වී හිටියා. මේ කන්ද අද හැඳින්වෙන්නේ "ජබල් අල් නූර්" (ආලෝකයේ කන්ද​) නමින්. මේ කන්ද තරණය කිරීම ඉතාමත් අපහසු ආකාරයට පිහිටා තිබීම නිසා මක්කා වැසියන් එහි ගියේ කලාතුරකින්. මේ නිසා හුදෙකලාව දෙවියන් සහ ලෝකය පිළිබඳ ගැඹුරින් හිතන්නත්, භාවනාවේ නිරත වෙන්නත් මුහම්මද්ට එය කදිම ස්ථානයක් වුනා.

ජබල් අල් නූර් කන්ද
සමහර විට ඔහු දින ගණනාවක් එක දිගට ජබල් අල් නූර් කන් දේ ගත කළා. මීටර් 650 ක් පමණ උසින් යුත් මේ කන්දේ මීටර් 270 ක පමණ උසින් "හිරා" නමින් හැඳින්වෙන කුඩා ගල් ගුහාවක් පිහිටා තියෙනවා. ජබල් අල් නූර් කන්දේ රාත්‍රිය ගත කරන දින වලදී මුහම්මද් නිදා ගත්තේ මේ ගුහාව ඇතුලත​.

හිරා ගුහාව​

දිව්‍යමය පණිවුඩය


ක්‍රි.ව​. 610 අගෝස්තු 6 වැනිදා සිකුරාදා දවසක්. මුස්ලිම් වරුන් ගේ කැලැන්ඩරයට අනුව ඒ රාමදාන් මාසයේ 17 වැනිදා. එදා රෑ මුහම්මද් සුපුරුදු පරිදි හිරා ගුහාවේ නිදාගෙන උන්නා.

එක් වරම ඔහු ඉදිරියේ ආගන්තුකයෙක් දර්ශනය වුනා.

"ඉක්‍රා!" (කියවන්න​!) ආගන්තුකයා ඔහුට අණ කළා.

"මට කියවන්න බෑ" මුහම්මද් පිළිතුරු දුන්නා.

ආගන්තුකයා ඔහුව ඉතා තදින් වැළඳ ගත්තා. මුහම්මද්ට වේදනා ගෙන දෙන තරමට​. මුහම්මද්ට හුස්ම ගන්නත් අපහසු වුනා. මුළු ඇඟම වේදනාවෙන් වෙලී ගියා. තව දුරටත් වැළඳගැනීම දරා ගැනීමට අපහසු වෙද්දී ආගන්තුකයා ඔහු අතහැරියා.

"ඉක්‍රා!" ආගන්තුකයා නැවතත් අණ කළා.

"මට කියවන්න බෑ" මුහම්මද් නැවත පිළිතුරු දුන්නා.

නැවතත් ආගන්තුකයා ඔහුව වැළඳ ගත්තා. ආයෙත් වැළඳ ගැනීම වේදනාකාරී වෙද්දී ආගන්තුකයා ඔහු අතහැරියා.

"ඉක්‍රා!"

"මට කියවන්න බෑ"

ආගන්තුකයා නැවතත් ඔහුව වැළඳ ගත්තා. ආගන්තුකයාගේ වේදනාකාරී ග්‍රහනයෙන් මුහම්මද් නිදහස් වෙද්දීම ආගන්තුකයා නැවතත් ඔහු ඇමතුවා.


"මා කියන දේ කියවන්න​"

ඊට පස්සෙ ආගන්තුකයා පාඨයක් හඬ නගා කිව්වා. මුහම්මද් එය පුනරුච්ඡාරණය කළා.

"කියවන්න​! නිර්මාණය කළ දෙවියන් ගේ නාමයෙන්.

මවගේ ගැබට ඇලී ඇති ලේ කැටියකින් මිනිසා නිර්මාණය කළ දෙවියන් ගේ නාමයෙන්.

කියවන්න​! ඔබේ දෙවියන් ඉතාමත් ත්‍යාගශීලීය​.

පෑන පාවිච්චි කිරීමට කියාදුන් දෙවියන්

මිනිසා නොදත් දේ ඔහුට කියා දුන් දෙවියන්"

මුහම්මද් ඒ පාඨය කියවා අවසන් කළ පසු ආගන්තුකයා අතුරුදහන් වුනා.

මේ සිදු වීමෙන් භීතියට පත් වුනු මුහම්මද් මොහොතක්වත් එතැන නොරැඳී ගෙදර බලා දිව ගියා. ඔහු හිතුවේ ඔහුට මායා දර්ශන පෙනෙන බව​. ගෙදර ආ විගස ඔහු තම බිරිඳ කදීජාට මේ ගැන පැවසුවා.

මුහම්මද් හමුවට ආ ආගන්තුකයා දේව දූතයෙක්. ඔහු ඉස්ලාමයේ හැඳින්වෙන්නේ "ජිබ්‍රාඊල්" නැත්තම් "ජිබ්‍රිල්" නමින්. ක්‍රිස්තියානියේ "ගේබ්‍රියල්" නමින් හැඳින්වෙන්නේ මේ දේව දූතයාමයි.

ඔහු මුහම්මද්ට කියවීමට දුන් පාඨය අල්ලාහ් දෙවියන් විසින් මුහම්මද්ට ලබා දුන් පළමු දේව වාක්‍යය. එය අද කුරානයේ 96 වැනි පරිච්ඡේදයේ පළවෙනි පාඨයන් පහ ලෙස සටහන් කර තිබෙනවා.

දේව දූතයා කියවන්න ලෙසින් කළ අන කිරීමට මුහම්මද් මට කියවන්න බෑ ලෙස පිළිතුරු දීම නිසා මුහම්මද් ලිවීමේ කියවීමේ හැකියාව නොතිබූ අයෙක් ලෙස සමහර අර්ථ කථනයන් ගේ දැක්වෙනවා. නමුත් මුහම්මද් ගේ පසුබිම ගැන සිතා බැලීමේදී ඔහු වැනි සාර්ථක වෙළෙන්දෙක්, මක්කා නගරයේ ප්‍රධාන පවුලක සාමාජිකයෙක්, මක්කා නගර වැසියන් අතර බුද්ධිමතෙක් ලෙස නම් දරා සිටි අයෙක් ලිවීමේ කියැවීමේ හැකියාව නොමැති අයෙක් වීමට හැකියාව අඩුයි.

මුහම්මද් ගේ පිළිතුරේ අරුත දේව දූතයා කියවන්න අණ කළ නමුත්, කියවන්නේ කුමක්දැයි නොපැවසූ නිසා "මම කුමක් කියවන්නදැයි නොදන්නා" බව ලෙස සිතීම වඩා තාර්කිකයි.


පණිවුඩයෙන් පසු


මුහම්මද් ඔහුගේ අත්දැකීම කදීජාට කී පසු කදීජා ඔහුව තමාගේ ඥාති සොහොයුරා වෙත රැගෙන ගියා. වරකා ඉබ්න් නව්ෆාල් නම් වූ කදීජා ගේ ඥාති සොහොයුරා නෙස්තෝරියානු ක්‍රිස්තියානි පූජකයෙක්.

වරකා ඉබ්න් නව්ෆාල් මහළු වියේ සිටි අයෙක්. මුහම්මද් ගේ කතාවට ඇහුම්කන් දුන් ඔහු කියා සිටියේ මුහම්මද්ට දර්ශනය වූ දේවදූතයා මූසා (මෝසස්) දර්ශනය වූ දේව දූතයාම බවත්, මුහම්මද් ව දෙවියන් ගේ දූතයෙක් ලෙස තෝරාගෙන ඇති බව ඔහුට හැඟී යන බවත්. ඔහු තව දුරටත් කියා සිටියේ ඔහු තරුණ වියේ සිටියේ නම් මුහම්මද්ට දේව පණිවුඩය පැතිරවීමට උදව් කරන බවත්, ඔහු මහළු වියේ නිසා එය කල නොහැකි වීම ගැන දුක් වන බවත්.

වරකා ඉබ්න් නව්ෆාල් ගේ අදහස් දැක්වීමෙන් පසු මුහම්මද් සන්සුන් වුනා. යුදෙව් සහ ක්‍රිස්තියානි ආගම් වල එන තනි මැවුම්කාර දෙවියන් විසින් තමා දේව දූතයෙක් ලෙස තෝරාගෙන ඇති බව ඔහු පිළිගත්තා. මේ තනි මැවුම්කාර දෙවියන් අරාබි බසින් හැඳින්වුනේ "දෙවියන්" යන අරුත ඇති "අල්-ඉලාහ්" නැතිනම් "අල්ලාහ්" යන වචනයෙන්.

පළමු දේව පණිවුඩයෙන් පසු ක්‍රමයෙන් අවස්ථාවට අනුව මුහම්මද්ට තවත් පණිවුඩ ලැබෙන්න පටන් ගත්තා. ඔහු මේ පණිවුඩ කට පාඩම් කරගත්තා.


ඉස්ලාමය​


මුහම්මද් තමාට ලැබෙන දේව පණිවුඩ අනෙකුත් අයට ප්‍රකාශ කළේ නෑ. ඔහු මුලින්ම ඒ ගැන කීවේ පවුලේ අයට පමණයි.

ඔහු තමාගේ ආගම හැඳින්වූයේ "ඉස්ලාම්" යන නමින්. එහි අරුත "ස්ව කැමැත්තෙන් දෙවියන්ට යටත් වීම​" යන්න​. ඉස්ලාමය අනුගමනය කරන කෙනෙක් හැඳින්වුනේ "ස්ව කැමැත්තෙන් දෙවියන්ට යටත් වූ කෙනා" යන අරුත ඇති "මුස්ලිම්" යන වචනයෙන් හෝ "විශ්වාස කරන්නා" යන අරුත ඇති "මුමිනින්" යන වචනයෙන්.

මුහම්මද් ඉස්ලාමය දුටුවේ අළුත් ආගමක් විදිහට නෙවෙයි. ඔහු එය හඳුන්වා දුන්නේ මූසා (මෝසස්), ඊබ්‍රහිම් (ඒබ්‍රහිම්) වැනි යුදෙව් දේව දූතයන් සහ ඊසා (යේසුස්) වැනි ක්‍රිස්තියානි දේව දූතයන් විසින් ලබා දුන් දේව වාක්‍යයේම දිගුවක් විදිහට​. ඔහුගේ දෙවියන් වුනේ යුදෙව් සහ ක්‍රිස්තියානි දෙවියන්මයි. නමුත් යුදෙව්වන් සහ ක්‍රිස්තියානින් දේව පණිවුඩය විකෘති කර ඇති බව සහ එය නිවැරදි කර අවසාන පණිවුඩය ලෙස ලබා දීම තමාගේ වගකීම බව ඔහු ප්‍රකාශ කළා. ඒ නිසා ඔහු තමා හඳුන්වා දුන්නේ දෙවියන් ගේ අවසාන පණිවුඩකරුවා විදිහට​.

මුහම්මද් දෙවියන් ගේ පණිවුඩ කරුවා බැවින් ඔහු අරාබි බසින් හැඳින්වුනේ "රසූලු අල්ලාහ්" නමින්.

කෙනෙක් දේව පණිවුඩය පිළිගෙන මුස්ලිම් වරයෙක් බවට පත් වීමට නම් "විශ්වාසයේ ප්‍රකාශයක්" කළ යුතු වුනා. මෙය අරාබි බසින් හැඳින්වුනේ "ෂහදා" නමින්.



"අෂ්හදු අල් ලා ඉලාහා ඉල්ලා ලාහ්, වා අෂ්හදු අන්න මුහම්මදුන් රසූලු ල්ලාහ්"
(අල්ලාහ් හැර වෙනත් දෙවියකු නොමැති බවට සහ මුහම්මද් අල්ලාහ් ගේ පණිවුඩකරු බවට මම සාක්‍ෂි දරමි)

මේ වාක්‍යය ස්ව කැමැත්තෙන් සහ හඬනගා කීමෙන් කෙනෙක් මුස්ලිම් වරයෙක් බවට පත් වුනා.


ෂහදාවේ අඩංගු වෙන්නේ ඉස්ලාමයේ මූලික කරුණු දෙක​. ඒ දෙවියන් (අල්ලාහ්) තනි දෙවියකු බවත්, වෙනත් දෙවිවරු නොමැති බවත්, මුහම්ම්ද් දෙවියන් ගේ දූතයා බවත්.

මේ ඒක දේව සංකල්පය අරාබීන් ගේ බහු දේව වන්දනාවට කෙලින්ම එදිරිව යන්නක් නිසා මුහම්මද්ට මක්කා වැසියන් ගෙන් විශාල ප්‍රතිරෝධයකට මුහුණ දෙන්න සිදු වුනා.

2 comments: